כלבים ובני אדם

אביגדור שץ, אחראי על הביטחון בחבל בנימי
מאת רולאנד ש. זוסמן
יחסי הכלב והאדם היו מאז ומעולם סיפור של אהבה ונאמנות. למרות שלעיתים קרובות נעשה שימוש לרעה וניצול של הכלבים למטרות שליליות, באופן כללי ניתן לומר כי בעל חיים זה הינו ידוע כנותן סיוע חשוב ואמין ולפיכך גם מכונה חברו הטוב של האדם. זהו המצב באזור יהודה ושומרון, שבו מספר רב של יישובים יהודים החיים תחת איומי טרור תמידיים, מוגנים על ידי כלבים אשר אומנו במיוחד לשם כך. אמנם, כלבי שמירה אינם מהווים קונספט חדש אך במקרה המדובר, הכלב עובר אימון מיוחד במינו המתקיים בעיר שילה, שם נפגשנו עם אביגדור שץ, האחראי על הביטחון בחבל בנימין, אזור הנמצא צפונית לירושלים.

השאלה הראשונה הנשאלת היא מדוע החלטתם להקים גידול המיועד במיוחד לשמירה על יישובים יהודים ביהודה ושומרון, בעוד שמשימה זו מבוצעת בדרך כלל על ידי מתנדבים או על ידי הצבא?

שתי הפעילויות משלימות אחת את השנייה, אך הכלבים משחקים תפקיד מיוחד ביותר בכל הנוגע להגנה על האדם. לפיכך, אנו מקיימים אימונים ברמה גבוהה מאוד, חלק מהכלבים שלנו מסוגלים כמובן לתקוף בחזרה את תוקפי בעליהם, אך עם זאת הם גם יודעים להגן על עצמם מפני אדם המחזיק נשק חם. למשל, אם מחבל חודר לבית ושלושה אנשים המחזיקים בנשק תוקפים אותו, הכלבים שלנו יודעים כי אותם אנשים נמצאים בצד שלהם ולפיכך הם יפגעו מיד במחבל במידה והוא יפגע באנשינו. הכלב מסוגל להבחין בין מחזיקי הנשק. מדובר באילוף ברמה גבוהה מאוד. במקביל, הכלבים שלנו יודעים להיות שקטים כאשר יש צורך בכך. כך, במהלך מבצע, הכלבים הולכים לצד אנשינו אך מתערבים אך ורק בעת קבלת פקודה מהם.

למה אתה בדיוק מתכוון כאשר אתה מדבר על התערבות הכלב?

אני אתן לך שתי דוגמאות פרקטיות. נניח שמחבל חודר לבית. במקרה כזה, כל התערבות אנושית תהיה מאוד מסוכנת, מאחר ולאותו מחבל אין מה להפסיד והדבר היחיד שמעניין אותו הוא לפגוע. לעיתים קרובות, הוא יורה לכל הכיוונים ועלול לפגוע במישהו. הכלבים שלנו מסוגלים להיכנס לבית בין אם זה דרך קומת הכניסה, קומה ראשונה או שנייה, לזהות את המחבל, לתקוף אותו ולהצמיד אותו לקרקע. במידה והמחבל מצליח לברוח, הכלב יודע בדיוק לאן עליו ללכת כדי לעקוב אחריו, לתפוס אותו, לנטרל אותו ולבצע עליו חיפוש למציאת כלי נשק או חומרי נפץ. הדוגמא השנייה נוגעת לסיטואציה שבה מחבל השתלט על אוטובוס ממוגן שהיה מלא בתלמידי בית ספר. אחד המאפיינים של אותם אוטובוסים טמון בכך שברגע שהם סגורים, הם בלתי חדירים. עם זאת, הקמנו אפשרויות גישה מיוחדות לכלבים שאותם אילפנו במיוחד, על מנת שהם יוכלו להיכנס לאוטובוס ולתקוף ישירות את המחבלים. לא רק שהם יודעים כיצד להיכנס לאוטובוסים, הם גם מצליחים להבדיל בין המחבל לבין נהג האוטובוס.

כיצד אתם מאלפים את הכלבים?

אנו מאתרים אותם עוד בצעירותם. הם עדיין קטנים וחמודים ובמבט ראשון לא ניתן להאמין כי תוך שנתיים הם יהפכו לכלבי הגנה אנטי-טרוריסטים. בהתחלה, הם משתלבים במשפחה ובהדרגה אנו מאלפים אותם, בדרך כלל תוך שיתוף פעולה ישיר עם אותה משפחה. האימון נמשך בערך כשנתיים עד שהכלב מוכן להשתתף בפעולות התערבות. כפי שאתה יודע, לצבא יש יחידה מאוד מיוחדת בה נעשה אילוף כלבים, הן כנגד הטרור והן להצלה באסונות טבע, בעת קריסת בניינים או בעת פעולות טרור גדולות. אנו מצויים בשיתוף פעולה ישיר עם הצבא. בנוסף, המאמן הראשי שלנו היה בעבר לוחם ביחידת הכלבנים של צה"ל. אני תמיד חייתי עם כלבים והייתי מעורב בגידולם עוד בצעירותי. בכל הנוגע לאימון הכלבים לשם הגנה אינדיבידואלית, עברתי הכשרה במכון וינגייט וקורס של שישה שבועות בשווייץ, באחד מבתי הספר הטובים בעולם, בית הספר של הנס שלגל, מורה בעל שם בינלאומי בכל הקשור לאילוף כלבים במגוון תחומים, וזה כולל הצלה בהרים וכמובן גם הגנה אינדיבידואלית. אפשרו לי לעבור את הקורס ביחד עם הכלב שלי. מר שלגל פיתח מספר שיטות המאפשרות לשלוט על יחסים מורכבים או מיוחדים בין האדם לבין הכלב, וזה דבר מאוד חשוב כאשר מדובר בתחום ההגנה האינדיבידואלית. מעבר לקורסים שאותם הוא מארגן בשווייץ, הוא מלמד באמריקה, בדרום אפריקה, ביפן ובאוסטרליה בתוך מה שנקרא K9 שזה הסמל הבינלאומי של יחידות הכלבים של המשטרה ושל הצבא. עלות אילוף של כלב מגיעה ל- 12,000 דולר לשנתיים וזה כולל מזון, לינה, הוצאות האימון ועוד.

מתי ובאיזה שלב החלטת לפתוח בפרויקט זה?

בתקופה מסוימת, היו די הרבה פיגועים ביישוב איתמר, בשומרון. יישוב זה קיבל תקציב אשר היה מיועד להגנתו, כאשר חלק מתקציב זה יועד לרכישת כלבים. לצערי, הכלבים אשר אומנו באירופה לא התאימו למשימה ולפיכך הם מצאו את עצמם חיים אצל משפחות. אנחנו יצרנו קשר עם האחראי על הביטחון, שלמה מילר, אשר נרצח לצערנו על ידי מחבל ערבי כשישה חודשים לאחר מכן, ב- 13 באוגוסט 2004, ואמרנו לו: "הכלבים שלך אינם מקבלים את ההכשרה הראויה. כאשר אתה חושד בנוכחות טרוריסטית ביישוב שלך או בסביבתו, אתה רץ למכוניתך הממוגנת אמנם וברגע שאתה מגיע למקום אתה מבצע בדיקה. אם אכן ישנו מחבל, הוא עלול לירות עליך ובכך תאושר נוכחותו במקום. האם לא יהיה עדיף יותר לאמן כלבים אשר יוכלו לאתר מחבלים, ובמידה ויירו עליהם והם ייפצעו או ייהרגו, הסיטואציה תהיה למרות הכול קצת פחות דרמטית שכן אין מדובר כאן בפגיעה בחיי אדם?" הוא מיד תמך ברעיון שלנו. מאז, ארגנו את הפרויקט הזה וכיום, אין אחראי ביטחון אחד אשר יוצא בלי הכלב שלו, גם אם מדובר בבדיקה מינורית, כגון זו הבודקת את קיומו של חור בגדר האלקטרונית או בדיקת רכב חשוד וכו'. לא מזמן, שומר מתנדב הסתובב ביישובו עם הכלב שלו. הכלב זיהה מחבל זמן רב לפני שבעל הכלב עצמו זיהה אותו, הוא תקף אותו ופצע אותו כך שהיה צורך לאשפז אותו. לפני כמה זמן, אישה ערבייה, שלאחר מכן הסתבר שהיא לא הייתה מחבלת אלא בעלת פיגור שכלי, התקרבה ליישוב יהודי כשהיא לובשת מעיל ענק באמצע הקיץ. כלב זיהה אותה מיד, עצר אותה ונעמד מולה כך שהיא לא יכלה לזוז יותר. בכל פעם שהיא ניסתה לברוח, הכלב איים עליה. היא נשארה קפואה עד להגעתם של כוחות הביטחון אשר הבחינו כי בעצם היא לא החזיקה נשק ולא הסתירה חומרי נפץ מתחת למעיל שלה.

הכלבים שעליהם אתה מדבר מאומנים היטב. כיצד אתם מאלפים את כלבי השמירה?

הקמנו במספר יישובים "גדר כלבים". מדובר בכלבים שאינם יכולים לעבור את האימון אך הם כלבי שמירה מצוינים. כלבים אלה חיים במלונות של 20 עד 30 מטר. ברגע שאדם זר מתקרב ליישוב, הם מתחילים לנבוח חזק ולהקיף אותו. הם יכולים להריח אנשים ממרחק יחסית גדול, בין 100 ל- 400 מטר. מחבל יכול כמובן להרוג כלב, אך בכך הוא יחשוף את עצמו. נוכחותם של הכלבים מאוד מרתיעה ויעילה. בשביל עבודה זו, כמעט כל סוגי הכלבים שאנו מקבלים מרחבי הארץ עשויים להתאים.

כמה כלבים יש בידכם כיום?

יש לנו סך הכול 400 כלבים, אך רק 10 מתוכם סיימו את ההכשרה המלאה שעליה דיברתי קודם לכן.

נניח שמישהו זורק לכלבים חתיכת בשר מורעלת. האם הכלבים יהיו מסוגלים לזהות אותו?


כלבי השמירה לא יהיו מסוגלים לעשות זאת, אך נוכחות המחבל תיחשף מיד שכן כל השרשרת של "גדר הכלבים" תתחיל לנבוח. הכלב אשר יאכל את הבשר הזה ימות לצערי.

אמרת לנו כי בהתחלה, הכלבים חיים במסגרת משפחתית. כיצד עניין זה מקדם את הכשרת הכלב במאבק נגד הטרור?

לפני שאשיב באופן ישיר לשאלתך, עליי לומר לך כי נגעת בנושא מאוד רחב, והוא הכשרת התושבים בכל הנוגע למאבק נגד הטרור. עניין זה אמנם קשור ישירות לפעילות הכלבים, אך לא באופן בלעדי. כבר שתים עשרה שנה שאנו, תוך שיתוף פעולה עם הצבא, מפתחים תוכנית אשר תאפשר לתושבי יהודה ושומרון לדעת בדיוק כיצד לפעול בעת התקפה. בהתחלה, היה מדובר אך ורק בהכשרת מתנדבים למתן סיוע לאחראים על הביטחון. אך הכשרה זו התפתחה בהתאם לסוג המתקפה. לפני כמה שנים, היישובים היהודים הותקפו באמצעות נשקים חמים מבחוץ; לאחר מכן נאלצנו להתמודד עם מחבלים אשר ברגע שהם הצליחו לחדור לתוך היישובים, התחילו לירות על אנשים. היום, עלינו להכין את התושבים על מנת שהם ידעו כיצד לפעול כאשר מחבל מסתנן לתוך בית ולוקח משפחה שלמה כבני ערובה.

כיצד מתנהלת הכשרה זו והאם יש לכם מרכז אימונים המתאים במיוחד לשם כך?

אנו מצלמים את כל התרגולים ודנים בהם ובכך אנו מאפשרים לכל המשתתפים לראות שוב ושוב את מה שהם עשו, כיצד הם הגיבו, מהן הטעויות שלהם ומה עליהם לשפר. מזה שבע שנים, יש לנו מרכז הכשרה שאותו קיבלנו מהעיר שילה, שם שחזרנו בתי מגורים (מדובר בעצם בארגזים המונחים אחד על השני) וחלקים פנימיים של בתים אשר נמצאים כרגע באוהל ושם אנו מדמיינים כי זהו סלון, חדר אמבטיה, מטבח וכו'. תשתית פשוטה זו, מאפשרת לנו לנהל את התרגולים בתנאי שטח. בנוסף, מנגנון הצילום מאוד יעיל בכל הנוגע לכלבים משום שהוא מאפשר לבעלי הכלבים להתבונן טוב יותר בתגובות ובצורת ההתערבות של הכלבים. בכל הנוגע לשימוש בכלי נשק, אנו מתאמנים עם רובים של כדורי צבע כאשר היתרון בכך הוא שכדורים אלו מסמנים את האדם שנפגע ומכאיבים לו, וכך ניתן ללמד אנשים כיצד להשתמש כראוי בנשקם. זה דבר אחד ללמוד לירות בצבא, במטווח או במסגרת של אימון כללי, אך זה דבר אחר לדעת כיצד להגיב כאשר מחבל חמוש נמצא במרחק שני מטר ממך.

כיצד אתה בוחר את האנשים המתאימים לעבור את ההכשרה שאתה מציע והמסוגלים ליישם את החומר הנלמד בעת מתקפה אמיתית?

בזמנו, רווחה התפיסה כי בעת מתקפה חמושה, הצבא הוא שמקפיץ יחידת עילית או יחידת קומנדו כדי לפתור את הבעיה. לצערי, הניסיון לימד אותנו כי במקרה של מתקפה אין לנו זמן לחכות שהצבא יגיע. נאלצנו למצוא, בכל יישוב, כחמישה עשר אנשים מוכנים וזמינים. ברגע שהם מקבלים הודעת ביפר המתריעה על התרחשותה של התקפה, הם יודעים כיצד לפעול, שכן הם מכירים בעל פה את הטופוגרפיה של היישוב ואת החלקים הפנימיים של כל בית ובית. בנוסף, הם עוברים הכשרה דומה לזו של יחידת קומנדו והם יודעים בדיוק מה לעשות וכיצד להגיב בהתאם לבית שאליו הסתנן המחבל. יש להבין כי אנו לא מתעסקים עם צעירים בני 19 אלא עם אנשים מבוגרים בעלי משפחות מבוססות. אנשים אלה זמינים באופן תמידי ויודעים כיצד אזרח צריך להגיב במידה ונכנס מחבל ליישוב. נאלצנו להכשיר מדריכים אשר יהיו מסוגלים לאמן גברים שיהיו אחראים על כך ביישובם. ראשית כל, עלינו ללמד אותם לא לטעות שכן טעויות עשויות להיות קטלניות במקרה הזה הן עבורם והן עבור בני הערובה. כמו כן, יש ללמד אותם את נושא ההתערבות וזה נושא לא פשוט. בכל הנוגע לבחירת האנשים, התהליך מתנהל בצורה הבאה. האחראי על הביטחון בכל איזור מאתר את האנשים שלדעתו מסוגלים לבצע את התפקיד. אנו מזמנים אותם לראיון ולאימון ראשון ואף לפעמים גם לאימון שני, וזה מאפשר לנו להעריך ולראות אם הם מתאימים. אין לשכוח כי מרבית הגברים הללו שירתו בצבא ויודעים מהו נשק חם, אך עם זאת יש לנו גם אנשים אשר לא עברו אימונים צבאיים. כל אדם שנבחר מוערך בהתאם ליכולותיו הפיזיות, יכולות הלחימה שלו, היכרותו עם כלי נשק, האיזון הפסיכולוגי שלו וכו'. יש לנו תיק הערכה מדויק על כל כיתה ועל כל אדם, וזה מאפשר לנו להתאים את ההכשרה לפי המשתתפים בה.

כל הגברים הללו הם אנשים עובדים ובעלי משפחות. כיצד מחויבותם לסוג כזה של הגנה אזרחית מתאימה לשני האלמנטים הנ"ל?

בכל הנוגע לשאלת העבודה, הדברים די פשוטים שכן עלינו לבצע סבב בין אלה אשר צריכים לשהות ביישובים במהלך היום לבין אלו הנמצאים שם בערב ובלילה. נכון שבחלק מהיישובים אין נפש חיה במהלך היום מאחר והתושבים עובדים בירושלים או במקומות אחרים. במקרים אלה, יש לנו בעיה, וזאת למרות נוכחותם הקבועה של שירותי הביטחון. בכל הקשור לשאלת המשפחה, יש לציין כי משפחותיהם של המתנדבים משתלבות בהכשרה. יש להבין כי הבעלים והאבות נאלצים לנטוש את יקיריהם ברגעים המסוכנים ביותר, בדיוק ברגע שבו המחבל מסתנן לתוך היישוב. ברור שבמקרה כזה, האישה תאמר לבעלה "אני לא מרשה לך לצאת" ושהילדים יתפסו את מכנסי אביהם העומד לצאת מהבית המשפחתי.
אנו מאמנים כרגע 40 כיתות. הן האימון עם הכלבים והן ההכשרה להגנה אזרחית דורשות מכל אחד אחריות ומשמעת מדרגה ראשונה. זה נובע מהעובדה כי האימון מתקיים פעם אחת בשבוע משתים עשרה בצהריים ועד חצות, וכי מדובר באימון מאוד טעון רגשית הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה הפסיכולוגית. בעניין זה, יש לזכור כי העבודה עם הכלבים דורשת הקפדה תמידית ומוחלטת. כל שינוי יוביל ישירות לאסון ועשוי לפגוע ביציבות הכלב כאשר משמעות הדבר היא ביטול שנות הכשרה ארוכות. בנוסף, ההחלטה להצטרף לתוכנית ההגנה האזרחית דורשת מאמץ, פנאי וערנות בכל רגע וללא הפסקה. זו אחת הסיבות שבגללן אנו עומדים על כך שהמדריכים שלנו יגיעו משורותינו, אנשים המכירים היטב את המנטאליות ואת האזור, אנשים אשר עברו הכשרה צבאית יוצאת דופן. יש גם אנשים שנמאס להם מהתפקיד אחרי כמה שנים ולפיכך הם מחליטים לעזוב אותנו.
לסיכום, אומר כי המשימה הראשונה שלנו היא לדעת כיצד להילחם בתוך היישובים היהודים וזאת תוך שיתוף פעולה ישיר עם התושבים והצבא.