העיתון היהודי האירופאי

חדשות המהדורה הנוכחית הטוב ביותר ארכיונים Français Deutsch English Русский Español


תוכן העניינים ראיון 2007 ויתס - 5768 ירשת

דבר העורך
    • דבר העורך ראש השנה 2007

ראש השנה תשס"ח
    • אחריות

ראיון
    • עוצמה ומוסר

גרוזיה
    • ירושלים וטביליסי

כתבה
    • שדרות
    • גוש קטיף שנתיים אחרי

יהודה שומרון
    • כלבים ובני אדם

מדעים
    • יכולות וענווה

E-mail this article...
עוצמה ומוסר

האלוף אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר הישראלי

מאת רולאנד ש. זוסמן
אין דבר הממלא אותנו בגאווה יותר מאשר ה- F-15 או ה- F-16I המסמלים את כוחה המדהים של המדינה היהודית. אך מטוסים מפוארים אלו אינם רק גורמים להתפעלות כשהם עוברים מעל ראשנו בעת טיסות אימונים. בהקשר הזה, אזכיר את מה שכתבתי בדבר המערכת של גיליון מספר 46 של כתב עת זה, אשר יצא בערך כחודש לאחר מלחמת לבנון השנייה: "34 דקות! זהו פרק הזמן אשר נדרש לחיל האוויר הישראלי על מנת להשמיד כ- 95% מאתרי השיגור ומהרקטות ארוכות הטווח של חיזבאללה בלבנון. בזכות העבודה המצוינת של המוסד הישראלי, מדינת ישראל הכירה את מיקומם המדויק, וכך נמנעו נפילות טילים בתל אביב ובירושלים". הביצועים היוצאים מן הכלל של כוחות האוויר הישראלים, מהווים כיום דוגמא לחיקוי בכל האקדמיות הצבאיות בעולם.
על מנת שנבין היטב את תפקידו האפקטיבי של חיל האוויר בהקשר הגיאו-אסטרטגי של המזרח התיכון כפי שהוא היום, נפגשנו עם האלוף אליעזר שקדי, מפקד חיל האוויר הישראלי.
האלוף שקדי פעל, במהלך כל הקריירה הצבאי שלו, בתחום הטיס ומאז 1977 צבר יותר מ- 3000 שעות טיסה שאותן העביר במגוון המטוסים והמסוקים אשר ברשות הצבא. הוא השתתף במספר רב של מבצעים, הוא לימד ותכנן, ובמהלך מבצע "שלום הגליל" ב- 1982, הפיל מטוס אויב. כמו כן, האלוף שקדי הינו מפקד המבצע הנוגע למדינות אשר אינן בעלות גבול ישיר עם ישראל, וזה כולל את איראן.
האלוף שקדי, המשדר נעימות ואינטליגנציה ביחד עם אישיות חזקה, קיבל את פנינו בחום בשבע בבוקר במשרדו שבקריה, בתל אביב.

לפני שניכנס לפרטים, תוכל לתת לנו סקירה קצרה על תפקידו ופעילותו של חיל האוויר הישראלי כיום?


לפני שאשיב בצורה מדויקת יותר על החלק השני של שאלתך, ברצוני לדבר מעט על חיל האוויר הישראלי באופן כללי יותר. יש לנו מספר מאפיינים מיוחדים, ואחד מהם הוא שאנו חיל האוויר היחיד בישראל. ברוב המדינות האחרות בעולם, לכל ענף בצבא יש חיל אוויר משלו, כפי שבדרך כלל קורה בחיל הים. המאפיין המיוחד השני שלנו טמון בעובדה כי בישראל, חיל האוויר אחראי גם על מה שנקרא "בניית הכוח" וגם על השימוש בו. משמעות הדבר היא שכל פעולה אווירית מנוהלת לגמרי על ידי חיל האוויר, מהתכנון וההכנה בשטח ועד לביצוע הסופי. המאפיין השלישי שלנו הוא כי אנו פעילים בכל הנוגע להגנת המדינה וכן בתחום ההתקפה הצבאית. רוב האנשים אינם יודעים זאת, אך עם זאת כולם מבינים כי יש בכוח האווירי שלנו משהו מיוחד. בעת הקמת המדינה, בן גוריון הבין את חשיבותה של השליטה האווירית, וזאת כדי להבטיח הגנה על ישראל.
עם זאת, פעילותנו מתפרסת על פני ספקטרום מאוד רחב שאותו ניתן לחלק לשלוש קטיגוריות: שטחים קרובים, שטחים בעלי מרחק בינוני ושטחים מרוחקים. כך, כל המאבק נגד הטרור שאותו אנו מנהלים כרגע בעזה נעשה קודם כל באמצעות כוחות האוויר אשר משחקים שם תפקיד מרכזי. בצפון, אנו פועלים במסגרת המאבק נגד ארגוני הטרור הממוקמים במדינות בעלות גבול משותף עם ישראל. בלבנון למשל, החיזבאללה התיישב במדינה בעלת גבול משותף עם ישראל, אך לממשלת לבנון אין כמעט שליטה על ארגון טרור זה. כמו כן, אנו יכולים להתערב, כאשר הדבר נחוץ, במקומות מאוד מרוחקים לגבולותינו מאחר וישנן מדינות שאיתן אין לנו גבול משותף ולמרות זאת רוצות להילחם בנו. במקביל, עלינו להתמודד עם החמאס, ארגון טרור הנמצא בשטח שבו אין בכלל ממשלה.

דיברת על לבנון ועל החיזבאללה. האם מדויק לומר כי במהלך חצי השעה הראשונה של מלחמת לבנון השנייה, חיל האוויר הישראלי השמיד טילים לטווחים ארוכים של החיזבאללה, ובכך הציל את תל אביב ואת ירושלים?

במהלך סכסוך זה, חיל האוויר פרש את פעילותו על פני מגוון תחומים. ראשית, חיסלנו את כל תשתית הציוד והלוגיסטיקה של החיזבאללה באזור בעלבק (בקעת הלבנון). פעלנו בעיקר מהאוויר, אך גם באמצעות מבצעים מיוחדים דרך הקרקע. אך האחריות על כל הפעילות הצבאית של ישראל באזור בקעת הלבנון הייתה בידי חיל האוויר. השמדנו כמעט את כל התשתיות במקום ואת כל ערוצי התקשורת שבין לבנון וסוריה. המישור השני של פעילותינו התבצע בבירות עצמה. החיזבאללה הקים, במרכז העיר ממש, מבצר שבו רוכזה רוב התשתית שהחיזבאללה בנה במהלך השנים האחרונות. יש להבין היטב את הדקויות שבמבצעים אלו. הצלחנו להרוס תשתיות צבאיות ובונקרים אשר הוקמו באזורים אזרחיים, וזאת מבלי לפגוע בבניינים שבהם גרו נשים וילדים. בצורה זו פגענו ב- 150 בניינים במרכז בירות, כאשר בכל פעם הצלחנו לפגוע בצורה מדויקת במטרה שקבענו לעצמנו, וזה מהווה השג צבאי ייחודי כשלעצמו. המישור השלישי של פעילותנו, הקשור לשאלתך באופן ישיר, כוון כלפי מה שבפי החיזבאללה נקרא "ההתחמשות האסטרטגית". מדובר בטילים מדויקים יותר, היכולים להגיע לטווחים בינוניים וארוכים. הרקטות הללו, אשר היו מצוידות בראשי נפץ, היו בהחלט עשויות לפגוע במרכז הארץ. נכון שבמהלך ה- 30 עד 40 הדקות הראשונות של המלחמה, הצלחנו להרוס את רוב הטילים המגיעים לטווחים בינוניים וארוכים. בנוסף, במהלך המלחמה, בכל פעם שטיל מסוג זה, המצויד בכמות משמעותית של חומרי נפץ עלה באש, מיד איתרנו וחיסלנו אותו מהאוויר, הרבה לפני שהוא הצליח להתקרב לישראל. כמובן שבמהלך עימות זה, פעילותנו לא הסתיימה רק במבצעים שאותם תיארתי כרגע, אלא גם פעלנו לחיזוק ותמיכת כוחות הקרקע, בייחוד באזור הגבול הלבנוני.

בסוף יולי 2007, ארה"ב הכריזה על כוונתה לחזק את הסיוע הצבאי שלהם באזור, במיוחד בסעודיה. כיצד לדעתך יתפתח חיל האוויר הישראלי בהתחשב בנתון חדש זה?

בעיקרון, אנו עושים הכל כדי לשפר את היכולות המבצעיות של חיל האוויר וכדי לעשות זאת, עלינו להימצא תמיד בשלב אחד מתקדם יותר ביחס לאויבינו, ולעשות שימוש בטכנולוגיה המתקדמת ביותר. אנו איננו יכולים להסתפק במה שאנו משתמשים כבר עכשיו, אלא, עלינו לחפש באופן תמידי אחר פיתוחים טכנולוגים מן המדרגה הראשונה. חיל האוויר שלנו מורכב משני מרכיבים עיקריים בעלי חשיבות זהה: הציוד, שאותו מספקת ארה"ב ולפעמים גם מדינות אחרות, והשיפורים שאותם יכולות התעשיות האווירונאוטיות והצבאיות להביא, שיפורים אשר עשויים להיות בעלי השפעה משמעותית הרבה יותר. אין לשכוח כי למדינת ישראל יש אמצעים יוצאים מן הכלל ואנשים בעלי יכולות גבוהות אשר מסוגלים לתכנן טכנולוגיות בלתי רגילות. יש ברשותנו "פלטפורמות בסיס", כלומר, מטוסים או אלמנטים אחרים שהחלק הפנימי שלהם הוחלף בטכנולוגיה ישראלית שהינה ייחודית בעולם. עם זאת, עצם העובדה כי מדינות הסביבה מקבלות כלי נשק מודרניים מטרידה אותנו, אך היא מהווה אתגר נוסף עבורנו ומאלצת אותנו לחשוב מהר יותר ורחוק יותר. אנו כל הזמן צריכים לתכנן כלי נשק יעילים יותר, מהירים יותר, מדויקים יותר, מודרניים יותר וכמו כן, עלינו להיות מסוגלים להתנגד לכלי הנשק הקיימים היום. מצד אחד אנו מוטרדים, אך מצד שני אנו עומדים בפני אתגר מאוד משמעותי שעימו עלינו להתמודד באופן יומיומי. ענפים שלמים בתעשייה הישראלית, שפעילותם נוגעת להתקפה, להגנה, ללוחמה האלקטרונית ולעולם חומרי הנפץ, מנצלים את כל יכולותיהם על מנת שהן במישור ההגנתי והן במישור ההתקפי, נהיה מסוגלים להביס את אויבינו, וזאת ללא קשר לסוג הנשקים אשר בידיהם.

דבריך מאוד מעודדים. עם זאת, מאז מלחמת לבנון השנייה, העולם היהודי מודאג ושואל את עצמו שאלות רבות בכל הנוגע ליכולות ההגנה האמיתיות של הצבא הישראלי. האם לדעתך יש אכן סיבה לדאגה?

נכון שחיל האוויר מהווה חלק בלתי נפרד מצה"ל וממדינת ישראל. אני מעריך כי אנו פועלים ככוחות האוויר של העם היהודי וברוח זו יש בידינו אחריות מיוחדת במינה. אם תביט מסביבך, תראה שישנן שלוש תמונות תלויות על קירות משרדי: הראשונה היא תמונה של טיסה של מטוסנו מעל מצדה, השנייה היא טיסה של מטוסנו מעל אושוויץ, סמל עוצמתי ביותר שלגביו אין צורך להכביד במילים, והתמונה השלישית היא של יונת השלום. אנו לעולם לא שוכחים את אשר קרה לנו לפני פחות מ- 70 שנה, ואת העובדה כי כדי להגשים את חלומנו לחיות בשלום עלינו להתבסס על שני אלמנטים: עוצמתנו ונחישותנו. המסר שלנו ברור, אין לטעות ולחשוב כי ישנה דרך להשמיד אותנו או אף להטיל עלינו נזק בלתי הפיך. ברוח זו, אנו משקיעים זמן, כסף, אנרגיה ומאמצים, שכן אנו יודעים עד כמה חשובה משימתנו ואחריותנו.

ברור לכולם שאף אחד לא מעוניין להתאחד עם מדינה מוחלשת. האם אתה חושב כי ההחלטה האמריקאית להעניק למדינות ערב, ובמיוחד לסעודיה, אמצעי לחימה מודרניים, תגרום להחלשת תדמית הכוח של ישראל בטווח הארוך או הבינוני, ועשויה להוביל להשלכות הרסניות?


כמובן שאנו מעדיפים תמיד להשתמש באמצעי הלחימה הטובים ביותר על מנת שנהיה מסוגלים להתמודד עם מדינות האויב. כמו כן, יכולת הפגיעה של ישראל אל מול מדינות עוינות ראויה לציון. מה שעשוי מידי פעם לבלבל, הוא ההבדל הקיים בין הלחימה נגד טרור לבין הלחימה נגד מדינה. במה טמון הבדל זה? אנו מתמודדים עם שני סוגים שונים של מלחמות. מצד אחד, הסכסוך עם ארגוני הטרור, אשר מסתתרים בין האזרחים ופועלים ממקומות המסתור שלהם. פעילות זו הינה פעילות עצמאית, שכן אף מדינה או רשות אינה מוכנה לקחת אחריות על אותם ארגונים. עלינו לגרש את האחראים ולנטרל אותם. מאידך, ישנה המלחמה נגד מדינה בעלת צבא וכוחות אוויר, וזה מהווה מצב הרבה יותר ברור אשר מאפשר דרך פעולה שונה לגמרי. אם עלינו לפגוע במקום ספציפי ולגרום לנזקים חמורים, צה"ל ומדינת ישראל מסוגלים לעשות זאת בכל מקום, בלבנון כמו בכל מקום אחר. בנוסף, אני יודע כי כל מדינות האזור יודעות להעריך בצורה מאוד מדויקת את היכולות המבצעיות של ישראל נגדם. הם אינם טועים או חיים באשליות בכל הנוגע לנושא זה. הם מודעים למשמעות של החלטת ישראל לצאת נגד מדינה, צבא או כל תשתית צבאית אחרת. מקור אמין מסר לנו כי מנהיגי מדינות האזור יודעים להבחין היטב בין מבצע המונהג על ידי ישראל כנגד ארגון טרור המסתתר בין האוכלוסייה האזרחית, כאשר ישראל מצליחה לפגוע בהם וזאת מבלי לפגוע באזרחים עצמם, לבין פעולה צבאית רחבה כנגד מדינה ריבונית.

האם אינך חושב שלמרות הכל, עצם העובדה שארה"ב מחזקת פתאום את אויביה של ישראל, משקף מצב שלילי, אולי אף מצב של היחלשות, של המדינה היהודית בעולם?

ראשית, עליי להדגיש כי ארה"ב היא חברה אמיתית של ישראל וכי חברות אותנטית, עמוקה וארוכת שנים קושרת אותנו איתה. אני לא חושב כי ארה"ב תעשה דבר אשר עשוי לגרום לנו נזק. בנוסף, ארה"ב מעורבת בצורה יסודית בפעילות לשמירת רמת ההגנה על מדינת ישראל. המחויבות האמריקאית כלפי ישראל מאוד מקיפה, ואין לי שום סיבה לחשוב כי ההתפתחויות האחרונות מראות על שינוי בגישתה.

לפני כמה זמן, היינו בשדרות וראינו שם את הנזקים והאסונות אשר נגרמו על ידי טילי הקסאם הממשיכים ליפול בעיר מעונה זו. אמרת לנו כי כוחות האוויר מעורבים באופן ישיר במאבק נגד הטרור. מבחינה פרקטית, מה ביכולתכם לעשות כדי להביא להפסקת תופעה נוראית זו?

ברצוני לומר כי התקפות הקסאם הן צורת תקיפה אשר לא רק מעייפת אותנו, אלא בעיקר מזעזעת אותנו מאוד. יש להבין כי מטרתו הראשונה של מחבל היא לעשות כמה שיותר רע לאזרחים, וזאת על ידי תקיפת נשים וטף. ככל שהם יפצעו מספר רב יותר של אזרחים, כך הם ישיגו את מטרתם בצורה טובה יותר. בתור יהודים ואנשי מדינות המערב, אנו בעלי גישה שונה לחלוטין: אנו רוצים לפגוע במחבל, אך לא באשתו או בילדיו. אולם, אנחנו אלה אשר מחליטים בסופו של דבר, ועלינו לבחור מהי המדיניות הרצויה עבורנו: האם אנחנו מוכנים להרוג נשים וילדים מאחר וישנו מחבל המסתתר מאחוריהם, מסתיר טילים בחדר ילדיו, מצית את הטילים במרפסת או בגינה שלו, או לחילופין אנו מעדיפים לפעול על פי אמות המידה המוסריות שלנו. לגבי נקודה זו, אין תשובה פשוטה, שכן אנו מעורבים בויכוח תמידי לגבי בחירת דרך הפעולה הנכונה. השאלה היא, מתי יש להתחיל לפעול באופן אגרסיבי יותר, מהו הזמן הנכון לתחילתה של התקפה קרקעית מסיבית וכו'. בויכוח זה, אני מעריך כי הניצחון האמיתי שלנו לא יושג בהכרח ובאופן בלעדי באמצעות כלי נשק אלא על ידי שמירה על העקרונות ועל אמות המוסר שלנו. ככל שעובר הזמן, ובהתמודדות מול אויבים מסוג זה, אנו עומדים בפני אתגר מאוד גדול והוא המשך הקיום שלנו כמדינה וכעם. על מנת להצליח בכך, ישנו רק פתרון אחד והוא נוגע ליחס שלנו כלפי עצמנו, בתוך החברה שלנו, בתוך העם שלנו, על מנת שנוכל להישאר עם ראש מורם ולומר: "פעלנו בצורה נכונה ומוסרית וזאת מבלי שסטינו מעקרונות היסוד שלנו". ברצוני להדגיש כי בתחום הזה, הדרך בה בחרנו כדי להילחם בטרור הינה ייחודית בעולם. מספיק לראות את התנהגותם של עמים אחרים אשר, כדי להתמודד עם הטרור, פגעו בנשים וילדים ללא הבחנה, כאשר מנהיגיהם איבדו את סבלנותם. מאחר ואנו בעלי עקרונות מוסר מאוד מפותחים, אשר מושרשים בנו, ובזכות הכוח הפנימי שלנו, אין אנו יכולים לקבל את הרעיון של פגיעה בנשים וטף. זה איננו דבר פשוט ובנוסף יש לכך מחיר מאוד גבוה אותו אנו משלמים באופן יומיומי.

זהו כעת ערב ראש השנה, האם יש לך מסר מיוחד אותו היית רוצה להעביר לקוראי "שלום"?

בכל הנוגע אליי, הזהות היהודית שלי קודמת לזהות הישראלית שלי. בשבילי, ראש השנה הוא החג המאחד את העם היהודי בתחושת התקווה, למרות שבמשך כל השנה אנו לא מהווים קבוצה אחת ויחידה. כאמור, אני מפקד על כוחות האוויר של העם היהודי ואני מאחל לכולנו שנה רגועה ובטוחה בכל התחומים. אנחנו מצדנו נמשיך להגן על מדינתנו ועל עמינו. לא שכחתי את מה שהתרחש בהיסטוריה שלנו, את הדרך בה התייחסו אלינו ואת מה שעוללו לנו. אני לא מאמין כי דבר זה נעלם, וכי אנו מקובלים היום באופן מלא ויכולים לחיות בשקט ובשלווה בגולה. לפיכך, זוהי אחריותי להבטיח לכל יהודי בעולם כי קיים מקום אליו הוא תמיד יוכל להגיע כדי לחיות בביטחון מוחלט. כמובן שאנו גם סומכים עליו ועל תרומתו לפיתוח ולקידום הארץ והמדינה הזאת, על מנת שנוכל בסופו של דבר להגיע למצב של שלום.


Contacts
Redaction: edition@shalom-magazine.com   |  Advertising: advert@shalom-magazine.com
Webmaster: webmaster@shalom-magazine.com

© S.A. 2004